Zoeken
Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Groene vingers, groene school
Een verbindend project waarbij ouders en kinderen samen zorgen voor meer groen, natuur en duurzaamheid op school.
Korte beschrijving van het voorbeeld
Een school die kiest voor meer groen op de speelplaats of in de omgeving kan dit samen met ouders en kinderen vormgeven. Ouders helpen bij het ontwerpen en aanleggen van een schooltuin, een bloemenperk of een mini-boomgaard. Ook het onderhoud kan in samenwerking gebeuren: ouders en kinderen komen enkele keren per jaar samen om te planten of te oogsten. Zo wordt de schoolomgeving groener, duurzamer én meer verbonden.
Waarom vindt de VCOV dit goed?
- Samenwerking en verbondenheid: Ouders, kinderen en schoolteam zetten samen hun schouders onder een tastbaar project. Dit versterkt de band tussen school en ouders.
- Educatief: Een schooltuin biedt leermomenten rond natuur en de seizoenen. Kinderen leren van dichtbij waar voedsel vandaan komt.
- Duurzaam en gezond: Groen op school zorgt voor meer biodiversiteit en meer buitenbeweging.
- Inclusief: Ouders zonder schoolervaring of met een andere achtergrond kunnen makkelijk aansluiten, omdat er geen taal- of kennisdrempel is. Iedereen kan een steentje bijdragen.
- Trots en eigenaarschap: Ouders en kinderen ervaren het resultaat van hun inzet.
Gouden tips
- Begin klein: start met een kruidentuintje of enkele bloembakken en bouw stap voor stap uit.
- Betrek ouders van bij het begin: vraag naar hun ideeën en vaardigheden (tuinervaring, toegang tot planten of materiaal).
- Plan samen werkmomenten: leg een aantal jaarlijkse ‘groendagen’ vast waarop ouders en kinderen samen de handen uit de mouwen steken.
- Koppel aan educatie: laat kinderen meten, observeren, knutselen met wat uit de tuin komt.
- Zoek partners: vraag advies of steun aan lokale tuinverenigingen, stad/gemeente of handelaars.