KIB-wedstrijd-Klassen in Beweging

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
'Klassen in Beweging' in het Sint-Jozefscollege Aalst

Klassen-In-Beweging is een educatief project om leerlingen aan te zetten tot beweging en verkeersveiligheid in de schoolomgeving.
Met dit praktijkvoorbeeld wil de school educatieve doelen bereiken via laagdrempelige en duurzame acties.   



Korte beschrijving van het voorbeeld

Al enkele jaren werd een fietspool georganiseerd die elk jaar minder en minder deelnemers trok. Na analyse bleek dat de opstapplaatsen niet meer overeen kwamen met de woonplaatsen van de leerlingen. Er werd een oplossing voor dit gegeven gezocht, maar tegelijk werd er vastgesteld dat er nog veel meer potentieel was dan enkel een fietspool. Het ei werd snel gelegd! Na een broedproces kwam de “KIB ” uit het ei! (Klassen in Beweging)
Het doel van de KIB-wedstrijd is om alle klassen te betrekken bij 10 activiteiten in het kader van het verkeer. Per activiteit kunnen KIB-punten verdiend worden. De beste klas per graad wordt op het einde van het schooljaar beloond door het KIB-team. De volgende activiteiten werden georganiseerd:
1.    KIB naar school – het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen en leerkrachten naar school komen ofwel te voet, ofwel met de fiets of met het openbaar vervoer (17 /9)
2.    Kleurwedstrijd – inkleuren van de KIB-mascotte (19/9)
3.    Daens-wandeling – in familieverband wandelen in de stad Aalst (12/10)
4.    Val op in het verkeer of fluo-dag – aan de klassen wordt gevraagd om zichtbaar in het verkeer naar school te komen (21/11)
Rijmen en dichten in het verkeer – aan de klassen wordt gevraagd om te rijmen en te dichten in het kader van de poëzieweek (27/1)
5.    Veilig naar school  – aan de klassen wordt gevraagd om moeilijke en gevaarlijke verkeerssituaties in Aalst te identificeren en eventueel een voorstel ter verbetering in te dienen aan het KIB-team. Doelstelling: de voorstellen van de klassen zullen aan het stadsbestuur van Aalst overhandigd worden (persmoment) (31/3)
6.    KIB naar school – het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen en leerkrachten naar school komen ofwel te voet, ofwel met de fiets of met het openbaar vervoer (22/4)
7.    Creatief met KIB – aan de klassen wordt gevraagd om een project naar keuze in het kader van verkeersveiligheid in te dienen aan het KIB-team (2/5)
8.    KIB naar school – het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen en leerkrachten naar school komen ofwel te voet, ofwel met de fiets of met het openbaar vervoer (13/5)
9.    KIB naar school – het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen en leerkrachten naar school komen ofwel te voet, ofwel met de fiets of met het openbaar vervoer (3/6)
Het schooljaar werd afgesloten met de prijsuitreiking.


Context van de school en actoren

De school is gelegen in het centrum van de stad Aalst. De basisschool telt 275 leerlingen, die in een cirkel van 50 kilometer wonen rond de school (ook een aantal internen).
Veel kinderen worden met de wagen gebracht.

Het project wordt gecoördineerd door het KIB-team, samengesteld uit ouderraadleden, verkeersouders en leerkrachten.

Waarom vindt de VCOV dit goed?

•    De KID-wedstrijd is geen eenmalige actie. Er worden een gans schooljaar verschillende activiteiten georganiseerd die het thema levendig houden.
•    Er wordt efficiënt te werk gegaan door middel van een ‘KID-team’, dat bestaat uit ouders uit de ouderraad, verkeersouders en leerkrachten.
•    Door de verschillende activiteiten is er voor ieder wat wils; elke leeftijdsgroep vindt aansluiting en wordt aangesproken.  
•    Het ludieke competitie element werkt stimulerend, zowel voor leerkrachten als leerlingen en hun ouders.
•    Er is een originele mascotte die aanspreekt en zorgt voor herkenbaarheid van de acties.



Gouden tips

•    Stel een sterk en enthousiast team op dat zich betrokken voelt bij de veiligheid in het verkeer.
•    Het team moet minstens één leerkracht omvatten die het project kan promoten bij de collega’s.
•    Organiseer activiteiten die haalbaar zijn en aangepast zijn aan de verschillende leeftijdsgroepen.
•    Zoek aanknopingspunten met het leerplan en bestaande schoolactiviteiten.
•    Voer het speelse competitie element in.
•    Zorg voor duidelijke en wervende communicatie.
•    Vergeet het stads-/gemeentebestuur niet te betrekken.


Bijlagen:

•    De eerste aankondiging naar kinderen en ouders: meteen de eerste wedstrijd (heel grote respons en ook groot enthousiasme bij de leerkrachten!)