Verteltas- en voorleesnamiddag

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
De verteltas - en voorleesmiddag in de vrije basisschool Sint-Joris Brussel

Een praktijkvoorbeeld rond taalstimulering en ouderbetrokkenheid.



Korte beschrijving van het voorbeeld

De Sint-Jorisbasisschool in Brussel nodigde alle ouders en kinderen uit op de verteltas- en voorleesnamiddag.
Op het programma stond:
-    Uitleg over de geschiedenis van 3 jaar verteltassen in de school
-    Ateliers met spelletjes uit de verteltassen en voorleessessies met drie kinderboekenschrijvers en illustrator Anne Westerduin, Mim van Keer, Marjolien Pottie
-    Feestelijke opening van de leeshut van Sint-Joris
-    Afsluiten met drankje en hapje
Het is belangrijk dat kinderen goed leren lezen en schrijven. Alle ouders weten dat, zeker ook de Brusselse ouders. Op de Sint-Jorisbasisschool gebruiken ze daarvoor ook de verteltassen.

De verteltassen
Een verteltas is een aantrekkelijk vormgegeven stoffen tas, gevuld met een prentenboek, een bijbehorend informatief boek en verschillende soorten spelmateriaal. Elke verteltas vertelt zijn eigen verhaal. Het is een
tas met een schat aan aantrekkelijke materialen die op verschillende manieren gebruikt kunnen worden. Kinderen, ouders en professionals werken zo op speelse wijze aan doelen als taalontwikkeling en leesbevordering. Ieder doet dat op zijn eigen niveau.
Verteltassen worden door ouders en leerkrachten samen gemaakt. Meester Ludo en een groep ouders en leerkrachten maken ze en lenen ze iedere week met groot succes uit. Er worden enkele afspraken gemaakt met de ouders.
Uit een bevraging blijkt dat 96% van de ouders meer dan één uur/week voorleest uit de boekjes van de verteltassen en 40% speelt de spelletjes meer dan één uur/week, samen met hun kinderen.

De leeshut
Naast de verteltassen is er ook nog de leeshut van Sint-Joris. De leeshut werd feestelijk geopend met een grote kartonnen schaar. Het is een mooi houten huisje op de speelplaats, met veel kinderboeken in mooie houten rekjes geplaatst. De kinderen kunnen daar tijdens de speeltijd komen lezen. De leeshut is een cadeau van ouders van de school. De hut werd ingericht met hulp van ook enkele andere sponsors.


Context van de school en actoren

De Sint-Jorisbasisschool is gelegen in hartje Brussel en is ingebed in een grootstedelijke omgeving.
Sint- Jorisbasisschool is een multiculturele school. De school streeft een interculturele samenleving na waarin de verschillende culturen elkaar door interactie aanvullen en verrijken.
Taalvaardigheid staat centraal bij alle activiteiten.
De school heeft een jarenlange traditie van ouderparticipatie via ouderraad, schoolraad en informele oudermomenten.


Waarom vindt de VCOV dit goed?

•    Deze activiteit is duidelijk een initiatief van de ouderraad en werd ook door de ouders getrokken.
•    De samenwerking met het schoolteam verloopt vlot. Ouders werken mee en bouwen verder op initiatieven die vanuit het schoolteam gestart zijn. Twee leerkrachten zijn begonnen met het samenstellen en uitlenen van enkele verteltassen. Doordat de ouders hieraan meegewerkt hebben, is er nu een mooie collectie van 50 verteltassen rond allerlei thema’s die in de klasjes aan bod komen. Ook voor het bouwen van de leeshut van Sint-Joris, hebben ouders en leerkrachten samen de handen uit de mouwen gestoken.
•    Een project rond taalstimulering is zeer nuttig voor de Brusselse ouders en kinderen omdat de thuistaal van meer dan de helft van de kinderen op deze school, niet het Nederlands is.
•    Er was veel volk op de verteltas- en voorleesnamiddag. Het was een kleurrijke namiddag. Ouders met verschillende culturele achtergronden namen deel. Het thema ‘voorlezen’ is heel aantrekkelijk voor de ouders.
•    De ouderraad doet inspanningen om alle ouders te betrekken. Niet alleen als deelnemer aan de activiteiten maar ook om mee te helpen. Via een oproep werden ouders gevraagd om te helpen op deze voorleesnamiddag. Er worden ook helpende handen gevraagd om de vertelteltassen samen te stellen en mee te helpen met de uitleendienst.
•    Dit is geen éénmalige, losstaande activiteit. De voorleesnamiddag werd voorafgegaan door drie jaar intense werking rond de verteltassen.

Gouden tips

•    Een goede samenwerking tussen ouders en schoolteam is nodig omdat er veel werk kruipt in het samenstellen en uitlenen van de verteltassen.
•    Een aantrekkelijk programma voor de voorleesnamiddag voor ouders én kinderen is nodig om volk aan te trekken om op een zaterdagnamiddag naar school te komen.
•    Kies een goed moment om ouders en kinderen aan te trekken.

Bijlagen



Contactgegevens voor meer info

•    Vrije basisschool Sint-Joris
Cellebroerstraat 16
1000 Brussel
www.sintjorisbasisschool.be
•    Meer info over verteltassen: www.verteltas.nl

Feedback geven