Verkeersdag in het secundair onderwijs

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Verkeersdag in het Sint-Augustinusinstituut Bree (SeO)

De verkeersdag kadert in het project 'Rijbewijs op school' en richt zich naar alle leerlingen van de 3e graad en hun ouders.
Via dit praktijkvoorbeeld wil de ouderraad ouders en leerlingen sensibiliseren voor verkeersveiligheid.


Korte beschrijving van het voorbeeld

In het kader van het project ‘rijbewijs op school’ organiseerde de oudervereniging een infoavond over verkeerseducatie voor de ouders.  Voor de leerlingen van de 3e graad was er een heuse verkeersdag. Via getuigenissen, workshops, theoretische uiteenzettingen en een interactief theater probeerden ze het verkeersreglement, de gevaren in het verkeer en de gevolgen van verkeers(on)veiligheid dichter bij de leerlingen te brengen. Het programma:

•    The Responsable Young Drivers brachten een theoretische uiteenzetting over hun werking en de gevolgen van alcohol in het verkeer.
•    Het MUG-team choqueerde meermaals met realistische foto’s en ervaringen van de leerlingen.
•    De aangrijpende getuigenissen van de ouders van verongelukte kinderen en de verkeersgetuigen konden niemand onberoerd laten.
•    Het interactief theater Flits werd door alle leerlingen gezien en vele leerlingen konden zich perfect herkennen in het personage.
•    Via brommersimulaties van CEP Brabant, BIVV en Honda Motors werden de leerlingen virtueel het verkeer ingestuurd.
•    De wegpolitie bracht een zeer overtuigende uiteenzetting over het dragen van de veiligheidsgordel waarna het effect hiervan duidelijk merkbaar werd in de tuimelwagen.
•    De lokale rijschool gaf een duidelijke informatiesessie over het behalen van het theoretisch en praktisch rijbewijs, waarna de leerlingen een proefexamen voor het theoretisch examen konden afleggen.
•    De lokale politie verzorgde een workshop rond de flitswagen en de curvemeter. Door plaats te nemen in een vrachtwagen, konden de leerlingen zelf de gevaren van de dode hoek ontdekken. Een parcours afleggen met een promillebril lijkt eenvoudig, maar meermaals moesten de leerlingen toegeven dat reageren onder invloed vaak niet het gewenste gedrag met zich meebrengt.
•    De brandweer ging dieper in op een verkeersongeval en hoe men hier best op kan reageren. Enkele leerlingen mochten zelfs een heus autowrak openbreken.
•    Het Rode Kruis leerde de leerlingen de beginselen van EHBO .
•    UHasselt had een leuke quiz rond alcohol uitgewerkt waarin allerlei cijfers en weetjes aan het licht kwamen.
•    Via het stellingenspel van ZEBRA werden verschillende meningen omtrent verkeersveiligheid tegenover elkaar geplaatst en uitgesproken.
•    Het verhaal van KBC richtte zich vooral op het verzekeringstechnische van een ongeval. Voor vele leerlingen de eerste keer dat ze zich bewust werden van hun eigen verantwoordelijkheid en de eventuele gevolgen van hun gedrag.
•    Het verhaal van Kevin een verkeersslachtoffer tenslotte bracht stilte in de zaal.
Tijdens de infoavond over verkeerseducatie, in samenwerking met de lokale rijschool, werden de ouders opnieuw geconfronteerd met hun kennis over het verkeersreglement. In het tweede gedeelte werden concrete tips gegeven over hoe je als ouder je zoon of dochter kunt begeleiden bij het behalen van het praktisch rijexamen.


Context van de school en actoren

Het Sint-Augustinusinstituut is een secundaire school gelegen in een landelijke omgeving. Ze biedt studierichtingen van zowel ASO, TSO als BSO. Dit initiatief was mogelijk dankzij de samenwerking van scholen binnen de scholengemeenschap.


Waarom vindt de VCOV dit goed?

Leerlingen en hun ouders worden vanuit het project ‘rijbewijs op school’ geïnformeerd en gesensibiliseerd over verkeersveiligheid. Het gebruik van interactieve werksessies zorgt ervoor dat leerlingen en ouders meer betrokken worden in het domein van verkeersveiligheid. Via dit initiatief krijgen de school en oudervereniging een breder draagvlak en stijgt de motivatie van leerlingen, leraren en ouders aanzienlijk.


Gouden tips

•    Werk samen met de scholen en ouderverenigingen uit je scholengemeenschap
•    Vermeld zowel de verkeersdagen als de infoavond in de jaarkalender van de school
•    Laat zowel de verkeersdag als de informatieavond evalueren door de verschillende partijen: leerlingen, leraren, informanten en deelnemende ouders


Contactgegevens voor meer info

Sint-Augustinusinstituut
Sint-Jacobsstraat 12
3960 Bree


Feedback geven