Zoeken
In de vrije basisschool VLAM te Menen worden instappers, kleuters en hun ouders warm onthaald. Tussen het moment van inschrijving en het wenmoment gaat de kleuterleraar op huisbezoek, samen met een medewerker van Kind & Gezin. Voor elke startende kleuter plant de school een individueel wenmoment. Elke ochtend mogen de ouders de kleuter tot in de klas brengen.
Door op huisbezoek te gaan, toont de school dat ze de eerste stap wil zetten naar de ouders toe en vanaf de start wil investeren in een vertrouwensrelatie.
Tijdens de inschrijving kunnen de ouders al eens kort kennismaken met de klasleraar. De klasleraar vraagt of ze eens thuis mag langskomen (een zestal weken voor het kind start in de klas) en of de ouders het oké vinden dat een medewerker van Kind en Gezin aansluit. Indien deze korte kennismaking niet persoonlijk kan, worden de ouders via een standaard sms gecontacteerd om een huisbezoek te plannen. Een voordeel hiervan is dat een sms vlot kan vertaald worden in een andere taal, indien nodig. Een telefoongesprek met een anderstalige ouder zou moeilijker verlopen.
De school maakt gebruik van de vertrouwensband die de regioverpleegkundige al heeft uitgebouwd met het gezin. Omdat ouders tot aan de schoolleeftijd begeleiding en vertrouwen vinden bij Kind en Gezin, kan het helpen om het vertrouwen ‘over te hevelen’. Mits toestemming van de ouders, kan de regioverpleegkundige ook belangrijke informatie en specifieke zorgen over het kind delen met de kleuterleraar.
In het gesprek staan kennismaking en de verwachtingen van de ouders centraal. Het doel van de kleuterleraar is om het kind beter te kennen en daarop in te spelen als het dan effectief naar school gaat. Het kindpaspoort is daar een leidraad voor en wordt tijdens het huisbezoek samen ingevuld (zie bijlage).
Alle huisbezoeken gaan door tijdens de schooluren. De zorgleraar neemt dan de klas over. Zowel de ouders, de klasleraar als Kind & Gezin zijn heel positief over de huisbezoeken.
Tijdens het huisbezoek wordt een volgende afspraak gemaakt, namelijk die van het wenmomentje.
Een tweetal weken voordat het kind effectief start, gaat het wenmoment door. Er wordt telkens maar 1 bezoek per dag gepland. De kinderbegeleider of de zorgleraar is bij elk wenmoment aanwezig in de klas ter ondersteuning.
Nadat de andere ouders hun kind tot in de klas hebben gebracht, komen de nieuwe ouders en instapper om 8u30 aan in de klas. De klasleraar toont de plaats met het symbooltje van het kind in de gang en zo kunnen ze zich rustig klaarmaken om binnen te komen. Ze mogen overal vrij spelen in de verschillende hoeken in de klas. De klasleraar legt sowieso iets klaar waar het kind heel graag mee speelt. Deze info heeft de klasleraar gekregen via het kindpaspoort bij het huisbezoek.
Eenmaal het kind zich goed voelt en even heeft gespeeld, start het onthaalmoment in de kring. Er is een plaatsje voorzien voor de nieuwe kleuter en de ouders zodat ze kunnen meevolgen. De ouders en het kind maken kennis met de liedjes, de kalenders en zien intussen wat er wordt verwacht van de kinderen die aan het meevolgen zijn. Dat wordt gevolgd door nog een klassikale denkactiviteit (tellen, sorteren, kleuren oefenen...).