Coronamaatregelen leidden tot leerachterstand volgens ouders

Zoeken

Coronamaatregelen leidden tot leerachterstand volgens ouders (juni 2022)

De coronamaatregelen van de voorbije twee schooljaren hebben volgens ouders tot leerachterstand in het onderwijs geleid. Dat blijkt uit een bevraging die de Vlaamse Confederatie van Ouders en Ouderverenigingen (VCOV) heeft georganiseerd. Meer dan 1000 ouders lieten hun stem horen. Meer dan 1 op 5 ouders gaf aan dat hun kind een leerachterstand heeft. 75% daarvan meent dat de oorzaak bij de coronamaatregelen ligt.

“Na 2 coronaschooljaren maken ouders nu de eindafrekening. Ze zijn bezorgd over de leerachterstand die hun kind heeft opgelopen. Volgens ouders hebben afstandsonderwijs, quarantaines, mondmaskers, … wel degelijk een negatieve impact gehad. Ze nemen hun toevlucht tot bijlessen of buitenschoolse hulpverlening door bijvoorbeeld een logopedist of psycholoog. Dit kan niet de bedoeling zijn.”  (Karolien Bouchet, directeur onderwijs van de VCOV)

De Vlaamse Confederatie van Ouders en Ouderverenigingen (VCOV) bevroeg ouders meermaals tijdens de coronacrisis. Nu de maatregelen in het onderwijs teruggeschroefd zijn, wou de VCOV ook weten hoe ouders de impact van deze maatregelen inschatten.

Veel kinderen voelen zich goed, maar 1 op 5 is onzeker of vermoeid
Het goede nieuws is dat het welbevinden van de leerlingen volgens de ouders vrij goed is. Meer dan de helft geeft aan dat zijn/haar kind zich momenteel ‘goed’ of ‘enthousiast’ voelt. Toch zou ongeveer 1 op 5 kinderen zich ‘onzeker’ of ‘vermoeid’ voelen. Bij de start van het nieuwe schooljaar zou nagegaan moeten worden of zij de batterijen konden opladen of dat er misschien meer aan de hand is. Aandacht voor welbevinden op school blijft ook na de voorbije twee coronaschooljaren noodzakelijk.

Meer dan 1 op 5 ouders meldt leerachterstand door coronamaatregelen
22% van de ouders meent dat zijn/haar kind een leerachterstand heeft. Met 75% zijn de coronamaatregelen de meest genoemde oorzaak van deze leerachterstand. Denk aan het afstandsonderwijs, schoolsluitingen, quarantaines, mondmaskers, …  Het gebrek aan ondersteuning op school staat op nummer twee (34%), gevolgd door een leerstoornis (27%) en het lerarentekort (25%).
Het is op zijn minst zorgwekkend te noemen dat 9% van de ouders melding maakt van een leerachterstand terwijl het kind daar op school niet de nodige ondersteuning voor krijgt. 12% van de ouders die zeggen dat hun kind een leerachterstand heeft, weet niet of het kind hulp krijgt of niet.

Meer dan 1 op 5 ouders doet beroep op ‘schaduwonderwijs’
Uit de bevraging blijkt dat heel wat ouders de ondersteuning op school onvoldoende vinden. Maar liefst 21% doet beroep op ‘schaduwonderwijs’. 7% zegt dat zijn/haar kind bijles krijgt buiten de schooluren; 14% zegt naar een hulpverlener zoals logopedist, psycholoog, … te gaan. Voor sommige kinderen is gespecialiseerde hulp zeker nodig. Toch vreest de VCOV dat ouders vaak hun toevlucht zoeken in externe hulpverlening voor zaken die door de school aangepakt kunnen worden.

Onderwijs gebeurt hoe langer hoe meer ook buiten de schoolmuren en schooluren. Bijles, professionele hulpverlening, maar ook de ouders zelf nemen heel wat taken op. Niet zelden zijn ze dagelijks uren bezig met het helpen bij het huiswerk. Dat dit voor veel gezinnen een zware belasting is, hoeft geen betoog.

“Op zich heeft mijn kind zelf geen achterstand omdat wij dit als ouder zelf opvangen.” (een anonieme ouder)
“Soms wordt er net iets te veel druk op de kinderen gelegd, ik begrijp dat de leerstof moet verwerkt worden op korte tijd (door quarantaines etc.) maar dat een kind thuis nog 3 uur moet verder werken na school is niet oké.” (een anonieme ouder)

Voor meer informatie, contacteer Karolien Bouchet via (0479) 07 59 45 of karolien.bouchet@vcov.be.

VCOV vzw Vlaamse Confederatie van Ouders en Ouderverenigingen
Berkendreef 7 - 3220 Holsbeek
Tel. 016 388 100 – info@vcov.be, www.vcov.be

Ondernemingsnummer: 0416.682.108
RPR Leuven

Heb je een vraag voor VCOV? Contacteer ons!

Feedback geven