Hoe schoolkosten bespreekbaar maken op het inschrijfmoment?

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Hoe schoolkosten bespreekbaar maken op het inschrijfmoment?

Het is belangrijk dat een school reeds bij het inschrijfmoment alle ouders informeert over de schoolkosten en betalingsmogelijkheden. Niemand komt graag voor verrassingen te staan. Bovendien is het wettelijk verplicht deze info vooraf mee te delen via het schoolreglement. Het schoolreglement wordt besproken in de ouder- en schoolraad. 

Bij het organiseren van een inschrijfmoment houdt een school best kwetsbare ouders als doelgroep voor ogen. Een inschrijfmoment op maat van kwetsbare ouders, komt alle ouders ten goede. Een ouderwerking kan hier ook aan meewerken.


Do’s bij het inschrijfmoment

Cruciaal is om bij het inschrijfmoment ouders en leerlingen een warm welkomstgevoel te geven. De drempels die een school dadelijk wegneemt, neemt de school namelijk weg voor de komende jaren. Ouders moeten zich ook veilig kunnen voelen bij de inschrijving, zodat ze vragen durven stellen.
  • Medewerkers en vrijwilligers kleden zich best casual bij een inschrijfmoment. Een maatpak kan ouders afschrikken.
  • Voorzie opvang voor de kinderen. Zet bijvoorbeeld de oudste leerlingen in om met de jongste leerlingen te spelen.
  • Bied ouders iets aan om te drinken.
  • Splits het inschrijfmoment op in verschillende delen:
    • Een rondleiding
    • Uitleg over de werking van de school, inclusief uitleg over het oudercontact. Vermeld dat betalingsproblemen nooit op een oudercontact worden besproken. De relatie tussen het kind en de leraar staat los van de schoolrekening.
    • Een individueel kennismakingsgesprek om het gezin te leren kennen. Door dit informele contact zet je de deur open om op dat moment of in de toekomst problemen te bespreken. Zet voor deze persoonlijke gesprekken de mensen uit het schoolteam in die het meeste feeling hebben hiervoor.
    • Het verzamelen van administratieve gegevens: naam, adres, gezinssamenstelling, zijn de ouders gescheiden… Hiervoor is minder ervaring nodig.
  • Zijn er leraren en ouders die andere talen spreken? Zet deze in voor de gesprekken met anderstalige ouders, en om de rondleiding en info in een andere taal te geven.
  • Bespreek de info over schoolkosten en -facturen met alle ouders; vermeld ook dat je dit met alle ouders bespreekt. Het is belangrijk om het financiële bespreekbaar te maken met ouders vanaf dag 1.

Door veranderingen zoals echtscheiding en overlijden kunnen gezinnen ineens in een hele andere financiële situatie terecht komen. Zo leven bijvoorbeeld in Vlaanderen 1 op 3 alleenstaande ouders in armoede (Pannecoucke, Lahaye, Vranken, & Van Rossem, 2016). Daarom is het belangrijk dat ook gezinnen zonder financiële problemen deze info krijgen. Bovendien verbergen veel ouders hun financiële problemen.

  • Bouw vanaf de eerste gesprekken veiligheid en vertrouwen in. Verwoord dat er bij elke leerling vroeg of laat moeilijke momenten kunnen zijn en dat de school dan samen met de ouders en leerling wil nadenken hierover.
  • Vraag in het eerste gesprek al of er zaken zijn waar jullie als school rekening mee kunnen houden. Niet alle ouders met problemen zullen dadelijk ingaan op deze vraag, maar ze hebben zo de mogelijkheid om problemen te bespreken wel gevoeld.
  • Maak voor het inschrijfmoment in het algemeen en voor de gesprekken met ouders in het bijzonder een draaiboek of checklist. Zo verklein je de kans dat er iets vergeten wordt.
  • Bij een online inschrijving maak je best ook een draaiboek om delicate zaken te bespreken. Geef ouders ook de mogelijkheid om een persoonlijke afspraak te maken. Een fysieke ontmoeting is voor veel ouders, en voor kwetsbare ouders in het bijzonder, van belang.

Don’ts bij het inschrijfmoment

  • Het inschrijfmoment organiseren in een refter met allemaal kleine tafeltjes op een rij. Zo kan je de privacy van het gezin niet garanderen, wat kan zorgen voor een onveilig gevoel bij de ouders en leerling. Het kan bijvoorbeeld ongemakkelijk zijn voor ouders om te praten over hun financiële problemen als er vlakbij een andere ouder zit.
  • In zo weinig mogelijk tijd zoveel mogelijk info verkrijgen. Neem de tijd om de thuissituatie van de leerlingen in te schatten.

Tips bij schoolfacturen

  • Vermeld op elke factuur de gegevens van een contactpersoon voor ouders met betaalproblemen. 
  • Vermeld op elke factuur info over gespreide betalingsmogelijkheden.
  • Bouw de schoolrekening duidelijk op. Vermeld heel duidelijk welke kosten waarvoor zijn. Gebruik geen boekhoudcodes of termen als ‘vaste’ en ‘variabele’ kosten.
  • Vermeld info over schoolkosten en -facturen niet enkel in het schoolreglement, maar maak er ook een toegankelijke brochure over. Vermeld de totale kost van een schooljaar. Maak duidelijk wanneer ouders een factuur voor welk bedrag mogen verwachten. Zo kunnen ouders zich hierop voorbereiden. Vermeld ook de mogelijkheid tot gespreide betalingen.
Geef een contactpersoon op met foto en contactgegevens voor ouders met vragen. Indien de contactpersoon de directie is, dan vermeld je deze functie hier best niet. Dit kan ouders namelijk afschrikken. Verwijzen naar één concrete persoon schrikt bijvoorbeeld ook minder af dan de verwijzing naar de sociale dienst. 
Bied de brochure aan op een toegankelijke plaats waar niet iedereen ziet dat de brochure wordt meegenomen. Zorg dat de brochure steeds beschikbaar is.

Wat kan een ouderwerking doen?
  • De ouderwerking kan de school sensibiliseren door vanuit hun eigen ervaring te spreken: vinden ouders alles duidelijk op de schoolfactuur? Is het duidelijk wie ouders kunnen aanspreken bij vragen over schoolkosten? Hoe hebben ouders het inschrijfmoment beleefd?
  • Een ouderwerking kan ook bij ouders bevragen hoe zij het inschrijfmoment ervaren hebben en de feedback terugkoppelen naar de school.
  • Een ouderwerking kan toelichting vragen aan de school over hoe het inschrijfmoment georganiseerd wordt, wie wordt hiervoor ingezet …
  • Een ouderwerking kan aan de school aanbieden om mee na te denken over (mogelijke werkpunten aan) het inschrijfmoment. 
  • Een ouderwerking kan praktische hulp aanbieden aan de school om nieuwe ouders de weg te wijzen, een drankje aan te bieden, uitleg in een andere taal te geven …
  • Een ouder kan anoniem getuigen over hoe de school samen met hem/haar zocht naar mogelijkheden om de schoolkosten te betalen. Denk bijvoorbeeld aan een anonieme quote van een ouder die gebruik heeft gemaakt van een afbetalingssysteem. 

Bronnen en meer info
  • Vzw Krijt
  • Pannecoucke, I., Lahaye, W., Vranken, J., & Van Rossem, R. (2016). Armoede in België: jaarboek 2016. Academia Press.


Feedback geven