Fiche 1.4 Mijn rol als lid van de ouderwerking

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Wat is het?

In deze fiche beschrijven we een methodiek om de spelregels voor een goede samenwerking binnen de ouderwerking vast te leggen.

De spelregels maken de rol van elk lid van de ouderwerking duidelijk. Je kan ze meegeven aan nieuwe leden. Maar je kan ze ook gebruiken om de samenwerking te verbeteren op momenten dat er spanningen zijn.”

In een ouderraad of andere vorm van ouderwerking hebben alle leden een belangrijke rol. Sommigen hebben een speciale rol of functie zoals de voorzitter, secretaris, penningmeester…. Zij zorgen voor de coördinatie en een vlotte werking van het geheel.
Het is belangrijk dat alle leden een actieve rol opnemen. Ouders hoeven zich niet allemaal in dezelfde mate te engageren, maar beslissingen moeten wel steeds door de hele groep gedragen worden.
Om constructief samen te werken, is het goed dat ieder zicht heeft op zijn/haar rol. Onderstaand scenario helpt daarbij.

Wie/wat heb je nodig?
Hoe ga je te werk?
  • Voorzie ongeveer een uurtje tijd voor de bespreking van de verwachtingen t.a.v. de leden van de ouderraad of ouderwerking.
  • De voorzitter (of een andere moderator) overloopt het VCOV-voorstel ’ Spelregels voor een constructieve vergadering’ (10 min)
  • Daarna wordt dit document besproken in kleine groepjes van 4 à 5 leden (20 min)
    Elk groepje bespreekt:
    • welke punten uit het voorstel vinden we belangrijk en waarom?
    • wat mag er weggelaten worden?
    • zijn er zaken die we willen toevoegen?
  • De bevindingen van de groepjes worden besproken in een plenum (25 min)
  • Wat is het algemene besluit? Dit is het overzicht van de bespreking: wat verwachten wij van onze leden (5 min)?
Tip!

Benut de talenten die de ouderraad of ouderwerking in huis heeft, bijv. iemand die werkt in de grafische sector kan instaan voor de uitnodigingen en affiches. Zoek indien nodig verder bij alle ouders, grootouders en leden van het schoolteam.

Hoe kan je variëren?

Je kan het voorgestelde scenario aanpassen door van nul te beginnen. Laat de groepjes dan zelf een lijst samenstellen: wat verwachten wij van de leden? In het plenum worden de meningen samengelegd en bediscussieerd. Het doel blijft hetzelfde: de verwachtingen tegenover leden duidelijk stellen.

Wat zijn drempels en valkuilen?

Verwacht niet dat alle leden bij elke activiteit van begin tot einde helpen.

  • Volgens het participatiedecreet hebben alle ouders het recht om lid te worden van de ouderraad, ook die ouders die alleen maar naar de vergaderingen willen komen en niet willen helpen op activiteiten. Je kan ouders hier niet toe verplichten. Je kan wel vragen dat ze in de mate van het mogelijke hun steentje bijdragen. Vergeet niet hen te bedanken, hoe klein of beperkt de geboden hulp ook is.  
  • Stel bij activiteiten een gedetailleerd uurschema op waarop helpers kunnen aanduiden waarvoor en wanneer ze komen helpen. Je vindt sneller mensen die een uurtje willen helpen zodat ze daarna tijd hebben voor hun familie en vrienden. Hou er zeker rekening mee dat bij optredens ieder zijn eigen kind kan zien optreden.
  • Probeer ervoor te zorgen dat niet alle leden aan het werk zijn tijdens activiteiten. Hou enkele mensen vrij om ouders aan te spreken, te informeren over en te motiveren voor de ouderwerking.
Feedback geven