Fiche 9.1 Constructieve samenwerking

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Vijf bouwstenen voor een constructieve samenwerking tussen ouderwerking en school

Een constructieve samenwerking kan er pas zijn als er vertrouwen is tussen beide partijen.  
De vijf bouwstenen: ‘samen’, ‘open’, ‘gelijkwaardig’, ‘constructief’ en ‘respectvol’ zijn de hoekstenen die de relatie ‘school-ouderwerking’ en de dialoog ondersteunen.

  • Samen – Een dialoog tussen de school en de ouderwerking moet tweerichtingsverkeer zijn. De school geeft info aan de ouders maar luistert ook naar hun ideeën en bezorgdheden.
  • Open – Eerlijke communicatie zonder verborgen agenda’s is kenmerkend voor een vertrouwensrelatie.
  • Gelijkwaardig – Ouders kennen hun kind het beste vanuit de thuissituatie. De leraren zijn de professionelen en kennen de kinderen het beste in schoolse situaties. Om gelijkwaardig te communiceren moeten leraren en ouders elkaar erkennen in hun deskundigheid.
  • Constructief – Actief luisteren naar elkaar is inspelen op wat de gesprekspartner bedoelt. Bij onduidelijkheid kan je verifiëren wat de andere precies wil zeggen. 
  • Respectvol – Respectvol omgaan met anderen is proberen door de bril van de gesprekspartner te kijken: de eigen ervaringen en het eigen wereldbeeld opzijzetten en op een onbevooroordeelde wijze communiceren is noodzakelijk.
VCOV-aanbevelingen voor een goede samenwerking tussen ouderwerking en school
  • Directeur en schoolteam betrekken bij de ouderwerking
    • Probeer de verwachtingen van het schoolteam en die van de ouderwerking op elkaar af te stemmen. Welke rol kan de ouderwerking spelen? Waarover wil het schoolteam de mening van ouders horen? Welke ouderactiviteiten vinden de leraren interessant?
    • Nodig de directeur en een afvaardiging van de leraren uit op de vergadering van de ouderwerking. 
    • Hou rekening met de grenzen die het schoolteam aangeeft. Ziet het schoolteam het bijvoorbeeld niet zitten om allemaal op elke activiteit van de ouderwerking aanwezig te zijn? Misschien kan een beurtrol dan een oplossing zijn.
    • Vraag aan de directeur om het verslag van de ouderwerking door te geven aan alle leraren.  
    • De VCOV raadt aan om het huishoudelijk reglement van de ouderwerking te laten ondertekenen door de directeur en de bestuursleden van de ouderwerking. 
    • Volledige transparantie over de financiën van de ouderwerking is belangrijk, zowel naar de school als naar alle ouders. Het is de enige manier om misverstanden te vermijden en om de motivatie voor de opbrengstactiviteiten hoog te houden.
  • Stem de ouderwerking af op de schoolwerking
    • Speel met de ouderwerking in op thema’s waarrond de school werkt. Werk bijvoorbeeld samen aan het jaarthema van de school of aan een verkeersproject.
    • Maak tijdig een planning op van de vergader- en activiteitenkalender. Doe dit bijvoorbeeld op het einde van het schooljaar zodat de ouderwerking en de schoolwerking op elkaar afgestemd kunnen worden. 
  • Communicatie en samenwerking met de directeur
    • Zorg voor een vast aanspreekpunt van de ouderwerking voor de directeur. In de meeste gevallen is dit de voorzitter van de ouderwerking.
    • Bespreek de agenda van de vergadering vooraf met de directeur. Zo krijgt hij/zij de kans om zich voor te bereiden op de bespreking.
    • Bespreek delicate punten vooraf met de directie. Dan kan er samen bekeken worden of en hoe dit op de vergadering van de ouderwerking aan bod kan komen.
    • Stuur de verslagen van de ouderwerking eerst naar de directeur. Hij/zij moet het verslag van de ouderwerking niet goedkeuren, maar kan er wel onzorgvuldigheden uithalen. 
    • Algemene problemen kunnen op de vergadering van de ouderwerking besproken worden. Als ouders echter individuele problemen met hun kind melden aan de ouderwerking, kan de voorzitter de ouders stimuleren om deze bezorgdheid rechtstreeks met de leraar of de directeur te bespreken. Als er klachten zijn over één bepaalde leraar kan de voorzitter dit in een apart gesprek aan de directeur melden.
    • Maak afspraken over de communicatie: wanneer is het een goed moment om af te spreken met de directeur? Hoeveel tijd is er voorzien? Welke info moet er uitgewisseld worden? 

Tips voor een constructief overleg tussen de ouderwerking en de school
  • Hou steeds de doelstelling voor ogen: ‘het algemeen welzijn van leerlingen op school verhogen’.
  • Zoek achtergrondinfo op om voorstellen te onderbouwen.
  • Bij het overleg met de school is een constructieve grondhouding belangrijk. Kritiek moet hand in hand gaan met een perspectief en met alternatieven.
  • Ga bij een discussie op zoek naar consensus, naar een standpunt waar alle partijen kunnen achter staan.
  • Participeren is geven en nemen. Als ouderwerking kan je dingen vragen aan de school maar bekijk ook wat de ouderwerking zelf kan doen om de school hierbij te steunen.
Feedback geven