Fiche 9.5 Mondelinge communicatie van de ouderwerking met alle ouders

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Inleiding

Ouders aanspreken is een directe en efficiënte manier om boodschappen over te brengen. In deze fiche vind je tips voor een vlotte mondelinge communicatie met ouders. We geven je ook enkele specifieke tips voor de communicatie met anderstalige ouders. Taal is immers één van de belangrijkste drempels voor anderstalige ouders om deel te nemen aan vergaderingen of activiteiten van de ouderwerking.

Tips voor een vlotte mondelinge communicatie met ouders
  • Gebruik eenvoudige, klare taal die alle ouders begrijpen.
  • Ondersteun je verhaal met beelden.
    Als je in het begin van het schooljaar de ouderwerking voorstelt, kan je dit levendiger maken door een filmpje te laten zien van de activiteiten van de ouderwerking.
  • Communiceren is tweerichtingsverkeer.
    Ouders informeren is niet voldoende. De ouderwerking moet ook open staan voor vragen, ideeën en bekommernissen van ouders over de schoolwerking. Spreek ouders aan, organiseer een discussieavond, oudercafé of koffiemoment.
    Zorg ervoor dat de leden van de ouderwerking aanspreekbaar zijn aan de schoolpoort of op ouderactiviteiten.
  • Klasouders kunnen de communicatie van de ouderwerking naar alle ouders ondersteunen.
    Klasouders geven extra info aan ouders van één klas, ze verzamelen mailadressen en spreken ouders aan.
  • Het is niet eenvoudig om in je eentje ouders aan te spreken. Enkele mogelijkheden die een gesprek vergemakkelijken:
    o    Spreek met de leden van de ouderwerking af om ouders actief aan te spreken aan de schoolpoort. Dit kan je doen om hen te informeren of te bevragen. Om de aandacht te trekken, neem je een krijtbord met bondige info over de activiteit mee. Dit verlaagt de drempel om ouders aan te spreken.
    o    Plaats een aantrekkelijke infostand van de ouderwerking op momenten dat er veel ouders op school zijn. Je kan dan gemakkelijker ouders aanspreken terwijl je ze bijvoorbeeld een flyer geeft over de ouderwerking.
    o    Maak gebruik van de momenten waarop ouders staan te wachten, bijvoorbeeld voor het oudercontact of wanneer ze wachten op de bus waarmee de kinderen terugkomen van een uitstap.
    Dit is een ideaal moment om een oudercafé te organiseren en ouders aan te spreken.
  • Neem een kijkje bij de tips om promotie te voeren voor ouderactiviteiten: 10 tips promotie
Specifieke tips voor mondelinge communicatie met anderstalige ouders
  • Fluisterouders kunnen discreet en al fluisterend voor een groepje anderstalige ouders vertalen tijdens vergaderingen of infomomenten.
  • Klasouders of brugfiguren kunnen vooraf extra uitleg geven aan anderstalige ouders zodat zij de vergadering of de infosessie toch kunnen volgen.
  • Overweeg het gebruik van andere talen om meer ouders te bereiken met de ouderwerking.
    De voertaal blijft het Nederlands, maar je kan afspraken maken rond taalgebruik. Bijvoorbeeld: ouders die niet goed Nederlands spreken kunnen zich op de vergadering in een andere taal uitdrukken op voorwaarde dat de anderen die taal begrijpen.
  • Vraag aan de Nederlandstalige ouders om op hun taalgebruik te letten: geen dialect, traag spreken, eenvoudige woorden gebruiken en goed articuleren.
  • Bij een discussie kan je voor ondersteuning zorgen door schema’s of samenvattingen op een flipchart of schoolbord te zetten.
  • Om je uitleg te ondersteunen kan je gebaren gebruiken.
  • Check regelmatig of de ouder je juist begrepen heeft door het stellen van concrete vragen.
  • Je vindt inspiratie voor ouderactiviteiten om het Nederlands op een informele manier te oefenen, in de map Oefenkans Nederlands:
    o    In fiche 23 staan tips om te vergaderen met laaggeletterde of anderstalige ouders.
    o    In bijlage 4 vind je 10 tips voor het spreken met anderstaligen.


Feedback geven