Zoeken
Ouders helpen andere ouders op weg in de digitale wereld van school en onderwijs.
Digitale communicatie en online toepassingen zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs vandaag. Van digitale schoolplatformen tot online overlegmomenten, van digitale rapporten tot inschrijvingen via een webformulier: voor veel ouders is dit vanzelfsprekend, maar niet voor iedereen. Sommige ouders vinden het moeilijk om toegang te krijgen tot deze platformen of om ze goed te gebruiken.
Een school kan inspelen op die verschillen door digitale brugfiguren in te schakelen: ouders die al vertrouwd zijn met digitale toepassingen ondersteunen andere ouders. Dat kan heel informeel zijn, bijvoorbeeld wanneer een ouder toont hoe een account moet worden aangemaakt, maar het kan ook structureler aangepakt worden. Een kleine groep ouders kan bijvoorbeeld samenkomen om praktische hulp te bieden, zoals het installeren van apps of het instellen van meldingen.
Zo groeit er een cultuur van verbondenheid tussen ouders en krijgt iedereen gelijke kansen om de digitale schoolomgeving beter te begrijpen en mee te volgen.
De VCOV ziet dit als een goed voorbeeld omdat het gelijke kansen bevordert. Niet elke ouder start met dezelfde digitale kennis en door elkaar te helpen, verdwijnen drempels die anders tot uitsluiting kunnen leiden.
Op deze manier kunnen ouders leren van elkaar. Het versterkt ouders in hun zelfvertrouwen, omdat ze niet afhankelijk hoeven te zijn van leerkrachten voor digitale vragen, maar steun vinden binnen hun eigen oudernetwerk. Voor de school betekent dit een verlichting van de druk, omdat niet alle vragen bij het schoolteam terechtkomen. Door de digitale kloof te verkleinen, kunnen meer ouders actief betrokken blijven bij communicatie en schoolactiviteiten.
Zoek in de oudergroep ouders die zich comfortabel voelen met digitale tools en bereid zijn anderen te helpen. Werk altijd in kleine stappen en leg telkens één aspect uit, zoals inloggen op Smartschool of een digitaal rapport openen. Gebruik daarbij waar mogelijk visuele hulpmiddelen of meertalige ondersteuning. Organiseer korte oefenmomenten in een gezellige setting, bijvoorbeeld tijdens een koffiemoment op school. Hou het informeel en laagdrempelig, zodat ouders zich welkom en veilig voelen om vragen te stellen.