Gelijkekansenbeleid in SO

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Korte beschrijving

In een secundaire school kwamen leerlingen, ouders, leraren en directie samen om het gelijke onderwijs-kansenbeleid voor de volgende schooljaren uit te dokteren. Ze deden dit aan de hand van een aantal interactieve workshops. Aan de hand van heel concrete situaties konden de deelnemers aan den lijve ervaren wat ongelijkheid op school kan betekenen. In het verlengde daarvan mochten ze oplossingen of strategieën van aanpak voorstellen.

Op deze manier werden er prioriteiten gesteld in het schoolbeleid rond gelijke kansen en werden methoden van aanpak naar voor geschoven.

Voor de school en het leven op school betekende dit dat er meer werd ingezet op de preventie en remediëring van (gedrags)problemen. De leerlingenbegeleiding stak een tandje bij door meer oog te hebben voor de totale leefcontext van elke leerling, in het bijzonder de kansarme.
Tijdens en na de lessen werd er geïnvesteerd in remediëring: bijsturen was de boodschap voor die leerlingen die niet helemaal mee waren, verdiepen was de boodschap voor de leerlingen die net dat tikkeltje meer uitdaging in de leerstof wilden.
Gewoon nablijven en op school studeren – met of zonder begeleiding – was geen probleem. Leraren zetten daarbij een ‘gelijkekansenbril’ op om elke leerling de beste toekomstperspectieven te kunnen bieden. 

In alle opzichten werd deze school ‘doorgelicht’ vanuit het gelijke-kansen-perspectief. De meest praktische aspecten zoals de problematiek van de lege brooddozen, kledij, gsm-gebruik, schoolkosten… werden daarbij niet over het hoofd gezien!

Waarom vindt de VCOV dit goed?

•    Een gedragen beleid is een goed beleid. Als een beleid participatief tot stand komt, na overleg met en met inspraak van het betrokken schoolteam, de leerlingen en hun ouders, is men loyaal naar de beleidsvisie en de concretisering ervan op school.
•    Een school kan je echt leren kennen aan de manier waarop ze met de ‘zwaksten’ omgaat. Het gelijke-kansen-beleid is één zijde, maar het enthousiasme waarmee men dit realiseert, samen met de leerlingen en hun ouders, is een andere zijde. De bewuste keuze van een schoolteam voor een goede sociale mix en de bewuste keuze voor een zorgbeleid op maat, getuigt van grote betrokkenheid. Omgekeerd worden daardoor in zo’n school alle ouders ook meer betrokken ouders.


Contactgegevens voor meer info

VCOV vzw
Berkendreef 7
3220 Holsbeek
info@vcov.be

Feedback geven