Klimaatspeelplaats

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Klimaatspeelplaats

Basisschool Sint-Paulus uit Kortrijk toverde de betonnen speelplaats om tot een speelparadijs met speeltuigen, veel groen, een eigen moestuin en kippen. De hoge betrokkenheid van kinderen, ouders en leerkrachten zorgde voor een stevige verankering.

Belangrijke elementen van de klimaatspeelplaats zijn het ecologische concept, het inpassen van de hemelwaterinfrastructuur en het verhogen van de speelwaarde voor de kinderen in een nieuw, groen speellandschap.  

Korte beschrijving van het voorbeeld

In 2016 werd de school aangestoken door het verhaal van Pimp Je Speelplaats en MOS. Het begon met een verkenning van de wereld van de groene speelplaatsen. Aangezien die meestal niet lang groen blijven, spreekt de school liever van een nieuw ‘speel- en leerlandschap’. In juli 2019 werd dan begonnen met de aanleg. In diverse fases werd het beton omgetoverd in een groene en avontuurlijke speelplaats.

    

De kinderen van de school waren vanaf de start van het project betrokken partij. Samen met hen, de ouders, buurtbewoners en de leerkrachten van de school werd meer dan 3 jaar aan het ontwerp en de uitvoering van het project gewerkt. Het initiatief om tot een vernieuwde speelomgeving te komen vertrok dan wel vanuit de leerkrachten, vanaf het begin werd gezocht naar mogelijkheden om iedereen die op een of andere manier bij de school betrokken is, deel te laten uitmaken van het project.

Zo werden ook de ouders, naast de informele contacten, gevraagd om de online enquête in te vullen. Ze konden hierin aangeven wat nu al leuk was op de speelplaats, wat er volgens hen tekort was en wat er zeker wel of niet moest komen.

Op een zaterdag werd een denkdag over de speelplaats georganiseerd. Doorheen de dag waren 35 deelnemers aanwezig om aan de slag te gaan met de Picto-Play methodiek van Kind en Samenleving.

Enkele ouders hebben met hulp van de school een bijenproject opgestart op de site van de school. Dit heet ‘Bie Paulus’. In een oude, aangepaste zeecontainer staan een zestal bijenkasten. Dit levert heel wat honing op én leuke leerprojecten met de kinderen.

De kerngroep van zo’n 15-tal ouders en leerkrachten heeft zich verenigd in Speel Groen vzw. Zij organiseren diverse activiteiten ten voordele van het project. Zo waren er al een Speelgroenquiz en een fuif ten voordele van het project. De leden van de kerngroep zijn de dragers van het project en ondertussen onmisbaar!

Context van de school en actoren

De Vrije Basisschool Sint-Paulus zit verstopt achter een kloostertuin en een huizenrij. Vanaf de straatkant ziet de school er klein uit, maar schijn bedriegt. De school telt ongeveer 450 leerlingen.

De buitenruimte van de school beslaat zo’n 3500 m². Dit houdt zowel de voorzijde, parking als speelruimte in. Kleuters en oudere kinderen spelen in de korte speeltijden op aparte momenten. Enkel ’s morgens en over de middag spelen alle kinderen samen.

Bij het speelplaatsproject kreeg de school ondersteuning van Kind en Samenleving. Voor de financiële middelen kon de school, o.a., rekenen op subsidies via de Proeftuin Ontharding van het Vlaams Departement Omgeving en de projectoproep Flankerend onderwijs van de Provincie West-Vlaanderen. Het project waarmee de school de subsidie van de provincie in de wacht sleepte, is het project ‘Buiten Leren – Een klimaatspeelplaats als opstap tot kwalitatief leren’.

Waarom vindt de VCOV dit goed?
  • Het speelplaatsproject van Sint-Paulus gaat veel verder dan het aanplanten van meer groen. De school koos voor een langdurig traject en nam ruim de tijd om alles te verkennen en een visie te ontwikkelen. Dit resulteert in een geïntegreerd project waar verschillende domeinen harmonieus samenvallen.
  • Van in het begin werd de participatie van alle betrokkenen hoog in het vaandel gedragen. Ouders werden niet alleen betrokken bij het uitvoerend werk, maar ook bij het voorbereidende denkproces.
  • De website klimaatspeelplaats.be zet in op een open communicatie, maar ook op het delen van kennis en ervaringen met andere scholen of ouderwerkingen.

Gouden tips
  • Hou rekening met een termijn van 4 à 5 jaar van start tot afwerking.
  • Een werkgroep van ouders en leerkrachten specifiek voor het project komt zeker van pas. Ze creëren een ongelofelijke dynamiek.
  • Een beperkte werkgroep van leerkrachten en directie (3 à 5 personen) is een goede manier om van ontwerp tot afwerking te coördineren. Regelmatig terugkoppelen naar de achterban is daarbij uiteraard heel belangrijk.
  • Maak ontmoetingsmomenten lekker en gezellig. Dit zorgt voor een fijne sfeer waardoor mensen blijven terugkeren. Verwen de mensen die de werken uitvoeren.

Contactgegevens voor meer info

VBS Sint-Paulusschool
Burgemeester Felix de Bethunelaan 1
8500 Kortrijk

https://klimaatspeelplaats.com  


(afbeelding vrt.be, Radio 2)

VCOV, mei 2021

Feedback geven