Ouders lezen voor in OKAN

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Ouders lezen voor in OKAN

De onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) van het VTI in Aalst organiseerde een voorleesdag voor de leerlingen. Er werd een oproep gedaan naar de ouders om te komen voorlezen. Het werd een groot succes! De school won er een boekenprijs mee in het kader van de Grote Voorleesdag voor ouders op school.

          

(foto: Het Nieuwsblad)

In de onthaalklas worden anderstalige nieuwkomers tussen 12 en 18 jaar voorbereid op het regulier onderwijs. De leerlingen krijgen er een intensieve cursus Nederlands om de schoolse instructietaal onder de knie te krijgen in één jaar. De leerlingen leren ook hoe te functioneren in de maatschappij. 

In de OKAN-klassen van het VTI Aalst wordt het hele jaar door rond lezen gewerkt. Eén van de leerkrachten leest elke week voor. Tijdens de Grote Voorleesdag kwamen de ouders voorlezen in de klas van hun kind. Ze lazen in het Nederlands volksverhalen voor uit hun land van oorsprong. De leraren zochten daarvoor verhalen op niveau van de groep. Er kwam heel wat talent aan het licht! Zo was er een papa die de jongeren kon overtuigen van het belang van literatuur voor hun taalontwikkeling. Hij las bijzonder expressief voor, stelde vragen aan de jongeren en ondersteunde zijn verhaal met foto's.

De jongeren reageerden enthousiast en gingen ook zelf aan de slag. Ze vertelden spontaan verhalen uit hun eigen cultuur. Ze kregen ook meer zin om Nederlandstalige boeken te lezen.


Context van de school en actoren

Het VTI in Aalst organiseert al meer dan 20 jaar OKAN. Er zijn een 100-tal OKAN-leerlingen tussen 12 en 18 jaar. Er is een actieve ouderraad op school die de voorleesactie steunt. Enkele leden van de ouderraad lezen bijvoorbeeld voor in de klassen.


Gouden tips
  • Nodig indien mogelijk de voorleesouders vooraf al eens uit om kennis te maken. Verduidelijk wat er precies van hen verwacht wordt op de voorleesdag. Geef een kopie of een exemplaar van het boek mee naar huis zodat ze kunnen oefenen.
  • Organiseer een meertalig voorleesuurtje in de klas:
    - Laat de ouders een (prenten)boek voorlezen in hun thuistaal. Zorg zelf voor de vertaling in het Nederlands.
    - Anderstalige boeken en tips voor een meertalig verteluurtje vind je bij O Mundo, een kleine wereldbibliotheek. O Mundo is een project van Iedereen Leest dat de mooiste prentenboeken uit de hele wereld wil binnenbrengen in multiculturele klassen. Meer info over meertalig voorlezen vind je in het stappenplan meertalig voorlezen.    
  • Werk eventueel samen met de lokale bibliotheek. De leerlingen kunnen er voorlezen aan jonge kinderen.

Waarom vindt de VCOV dit goed?
  • (Voor)lezen is belangrijk voor de taalstimulering. De leerkrachten slagen er in om de jongeren enthousiast te maken voor lezen in de Nederlandse taal.
  • Het OKAN-team hecht veel belang aan ouderbetrokkenheid. Het team zet in op een warm onthaal en een goed contact met de ouders.
  • De samenwerking met de lokale bibliotheek biedt een aantal voordelen: de leraren worden goed ondersteund en er wordt een breder publiek van ouders en kinderen bereikt.

Contactgegevens voor meer info

Vrij Technisch Instituut
Sinte Annalaan 198
9300 Aalst

www.vti-aalst.be


VCOV, mei 2021

Feedback geven