Van tegels naar zand, struiken en water – een speelplaatsproject met aandacht voor waterhuishouding

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Van tegels naar zand, struiken en water – een speelplaatsproject met aandacht voor waterhuishouding

De Neerlandschool in Wilrijk bestaat uit een kleuter- en lagere school en ligt in een woonwijk. De ligging van de school en de speelplaats is iets hoger ten opzichte van de omliggende huizen en de speelplaats bestond voornamelijk uit stenen. Bij grote regenbuien stroomde dan ook heel veel water de wijk in met alle gevolgen van dien. Door het veranderende klimaat en de toename van flinke regenbuien en bijbehorende (water)overlast, met het oog op het welbevinden van kinderen en door de roep van ouders om de speelplaats te ontharden en vergroenen, werd er dan ook een speelplaatsproject geboren. 

De Neerlandschool startte een participatief speelplaatsproject. In samenspraak met het schoolteam werden ideeën verwerkt in eerste concrete plannen. De school riep hierbij o.a. de hulp in van een gespecialiseerd bedrijf. Ouders kregen vervolgens via de ouderraad de mogelijkheid om feedback te geven op de plannen en die feedback werd ook ter harte genomen. Zo werd bijvoorbeeld de zandbak op aanraden van de ouders vergroot. De ouderraad nam alle communicatie naar de ouders over het speelplaatsproject op zich, sprak ouders aan om hun mening te kennen en zo input te kunnen geven.