Inhoudelijk werken in de ouderraad

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Inleiding

Het zwaartepunt van de inspraak op school wordt door het participatiedecreet bij de schoolraad gesitueerd. De ouderraad is de ondersteunende raad voor de ouders in de schoolraad. Het is belangrijk dat het overleg in de schoolraad voorbereid wordt in de ouderraad. Op die manier kunnen de oudervertegenwoordigers op een bredere achterban steunen voor het overleg in de schoolraad.

Een officiële ouderraad kan op vraag van de schoolraad of op eigen initiatief advies uitbrengen aan de schoolraad of het schoolbestuur over onderstaande thema’s. Het schoolbestuur geeft na ontvangst van dit advies een gemotiveerd antwoord binnen de 30 kalenderdagen.

Indien er geen officiële ouderraad is op school kunnen de oudervertegenwoordigers in de schoolraad ook bij het oudercomité of ouderwerking terecht om hun standpunten af te toetsen.

Decretale bevoegdheden van een officiële ouderraad

Thema’s waarover de ouderraad en de schoolraad advies mag geven aan het schoolbestuur.

  • De bepaling van het profiel van de directeur: wat verwacht de schoolraad dat een directeur moet kunnen, kennen en zijn?
  • Het studieaanbod: welke studierichtingen biedt de school aan? Vinden zowel jongens als meisjes er hun gading? Hoe staat de schoolraad tegenover de oprichting van een kleuterafdeling of opheffing van een vestigingsplaats?
  • De samenwerking met andere schoolbesturen en externe instanties: bijv. samenwerking rond verkeersveiligheid, milieu…
  • Het busvervoer van leerlingen als dat door de school wordt georganiseerd;
  • Het nascholingsbeleid: waarover volgen de leraren nascholing? Welke prioriteiten stelt de schoolraad voor?
  • Het beleid met betrekking tot experimenten en projecten: bijv. zaken uit een geplande onderwijshervorming al eerder toepassen, een project rond kinderrechten…
  • Het opstellen of wijzigen van het schoolreglement (incl. de bijdragelijst, beleid rond reclame en sponsoring…), het schoolwerkplan in het basisonderwijs (bijv. huiswerkbeleid, sanctioneringsbeleid, …) en het beleidsplan/-contract dat de samenwerking regelt tussen de school en het CLB;
  • Infrastructuurwerken waarvan de kosten op 75.000 euro of meer worden geraamd (goedkopere ramingen of werken met een dringend karakter als gevolg van niet te voorziene gebeurtenissen moeten niet verplicht worden overlegd met de schoolraad);
  • De vaststelling van de criteria voor de aanwending van lestijden, uren, uren-leraar en punten: wanneer vallen de pauzes, meer of minder leerlingen per klas, uren besteed aan zorg…
  • Het welzijns-, veiligheids- en gezondheidsbeleid voor leerlingen: bijv. drankautomaten, schoolmaaltijden, anti-pestacties, verkeersacties…
  • Het beleid met betrekking tot interne kwaliteitszorg, inclusief de bespreking van de resultaten van de doorlichting;
  • Het gelijke-onderwijskansenbeleid in het secundair onderwijs.


Onderzoek wijst uit dat ouders vooral inspraak wensen in alle thema’s die met de schoolkosten samenhangen, en in het welzijns-, veiligheids- en gezondheidsbeleid voor de kinderen.


Andere thema’s die ouders belangrijk vinden
  • Communicatie ouders-school
    Wordt er verstaanbare en klare taal gebruikt door de school? Zijn er voldoende communicatiekanalen naar de ouders? Weten ouders waar ze terecht kunnen met hun vragen, ideeën en bekommernissen?

  • Representatieve ouderwerking
    Bereikt de ouderwerking alle ouders? Wie zijn de ouders die je nooit ziet? Hoe kan een ouderwerking alle ouders vertegenwoordigen?

  • Onthaal op school en onthaal van nieuwe ouders in de ouderwerking
    Worden de ouders warm onthaald bij de inschrijving? Worden nieuwe ouders voldoende geïnformeerd?
    Hoe onthalen we nieuwe ouders in de ouderwerking? Maken we tijd vrij voor kennismaking? Zorgen we dat ze zich op hun gemak voelen?

  • Oudercontacten
    Hoe kunnen de oudercontacten vlot verlopen? Is er voldoende privacy voorzien? Kunnen ouders vragen stellen en hun verhaal doen of moeten ze vooral luisteren? Wordt er overlegd hoe school en ouders samen problemen van de kinderen kunnen aanpakken?


Feedback geven