Fiche 8.2 reclame en sponsoring voor de ouderwerking

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
De regelgeving

Voor de ouderwerking gelden dezelfde regels in verband met reclame en sponsoring als voor de school. Op de kaas– en wijnavond, de wandelzoektocht, het schoolfeest… mag reclame voorkomen, maar de voorwaarden moeten gerespecteerd worden. We gaan er immers vanuit dat alle activiteiten in samenwerking met de school georganiseerd worden. Bij een officiële ouderraad is dit zeker het geval.

Een feitelijke vereniging (bijv. een oudercomité) of een ouderwerking als zelfstandige vzw kunnen in principe activiteiten organiseren los van de school, maar ook dan raden we aan de voorschriften in verband met reclame en sponsoring in acht te nemen.

Sponsors werven

Sponsoring is een manier om extra middelen of producten te bekomen voor de school. Meestal komen sponsors echter niet vanzelf. In de praktijk gebeurt het vaak dat leden van de ouderwerking (lokale) handelaars contacteren, een praktijkvoorbeeld vind je in bijlage.
Sponsors werven, doe je steeds in overleg met de school!

Leden van een officiële ouderraad doen dit onder de vlag van het schoolbestuur.
Leden van een feitelijke vereniging (bijv. een oudercomité) of van een ouderwerking als zelfstandige vzw doen dit in naam van de vereniging of de vzw. Dit is niet vanzelfsprekend, goede afspraken maken is noodzakelijk.

Voor een ouderwerking als feitelijke vereniging bestaat de kans dat de sponsoring door de belastingen aanzien zal worden als persoonlijke inkomsten van een lid. Verder kan een feitelijke vereniging niet factureren waardoor het niet mogelijk is voor een handelaar om het in te brengen. 

Sponsoring

Opdat een sponsor de kost kan inbrengen als aftrekpost, moet er iets duidelijk tegenover staan als tegenprestatie van de sponsoring en dit moet op papier staan. Dit kan gaan van een banner op het schoolfeest tot vermelding op een uitnodiging, de schoolkrant of de schoolwebsite. Let wel: het gaat dan steeds over vermelding van de sponsor (naam en logo) en niet over een reclameboodschap waarin bijv. bepaalde producten of kortingsacties aangeprezen worden.

De gemaakte afspraken tussen de school en de sponsor moeten op papier staan. Je kan het VCOV model van sponsoringovereenkomst gebruiken.

Is er geen tegenprestatie, dan worden de uitgaven niet aanzien als beroepskost en zijn ze niet fiscaal aftrekbaar.

Bij sponsoring in geld is de btw 100% aftrekbaar indien de tegenprestatie kan aangetoond worden.
Bij sponsoring in natura is de btw op de aankoopfactuur van deze goederen aftrekbaar indien de prijs lager is dan 50 euro (exclusief btw). Het publicitair karakter moet niet aangetoond worden. Wel moet men bewijzen dat het goed effectief gratis weggegeven werd.
Is de prijs van het gratis weggegeven goed meer dan 50 euro (exclusief btw), dan kan de btw gerecupereerd worden op deze voorwaarden:

  • Het publicitair karakter moet bewezen worden;
  • De sponsor moet een factuur opstellen voor de levering van de goederen;
  • De gesponsorde vereniging of vzw moet een factuur opstellen voor de gevoerde reclame.


Bij privépersonen spreken we niet over sponsoring maar over giften.
Enkel een gift aan verenigingen die een erkenning van FOD financiën hebben, is fiscaal aftrekbaar. Zonder erkenning mag er geen fiscaal attest opgesteld worden.
Scholen van basis- en secundair onderwijs of ouderwerkingen kunnen geen fiscale attesten afleveren.

Feedback geven