Fiche 4.6: Brug tussen dagouders en avondouders

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Wat is het?

Er zijn scholen met een divers publiek waar het schoolteam een groep ouders overdag bereikt via een koffiemoment of moedergroep. Daarnaast is er ook een ouderwerking die ’s avonds vergadert. Dikwijls is er weinig of geen band tussen de ‘dagouders’ en de ‘avondouders’.
In deze fiche vind je enkele manieren om de brug te slaan tussen beiden.

Wat kan de ouderwerking doen?
  • Drempel verlagen
    In de eerste plaats kan je ervoor zorgen dat de drempel naar de vergaderingen en activiteiten van de ouderwerking zo laag mogelijk is. Gebruik de VCOV Quickscans om aan de knelpunten te werken.
    Quickscan ‘Een oudervereniging voor alle ouders?’
    Quickscan ‘de activiteiten van een ouderwerking’
  • Vorm, stijl en taal van de vergaderingen kritisch onder de loep nemen
    Anderstalige ouders gaan zich beter voelen bij kortere vergaderingen met een specifiek doel: bv. een vergadering over de veiligheid van de schoolomgeving of over de voorbereiding van het schoolfeest.
    Een fiche over laagdrempelig vergaderen vind je in de map Oefenkans Nederlands (fiche 23 Vergaderen)
    Graag meer inspiratie? Bekijk dan de VCOV nieuwsbrief ‘samen schoolmaken, iedereen betrokken?’
  • Een laagdrempelige ontmoetingsactiviteit organiseren
    Organiseer samen met het schoolteam een activiteit uit de map Oefenkans Nederlands.
    Ouders van de ouderwerking en ouders die nog niet zo goed Nederlands spreken komen samen in de school bij een tas koffie of thee. Ze leren elkaar kennen en praten over hun kind, de school en de buurt.
    Haal inspiratie uit het praktijkvoorbeeld ‘Koffiemoment in de klas’
  • Een ouder die de brug slaat
    Zoek een ouder die bereid is om zowel ’s avonds naar de vergaderingen te komen als overdag naar het koffiemoment. Hij/zij kan bezorgdheden en ideeën vanuit het koffiemoment meenemen naar de avondvergadering van de ouderwerking en vice versa.
    Meer inspiratie: het verhaal van Mama Mundi in de brochure ‘hoe nemen we alle ouders mee’ (p 27)
  • Poortouders
    Een beurtrol van telkens twee poortouders die de activiteiten van de ouderwerking ‘s morgens aan de schoolpoort bekend maken bij alle ouders en hen uitnodigen om deel te nemen.
    Praktijkvoorbeeld Poortouders
  • Twee vergadermomenten
    Laat de vergadering van de ouderwerking op twee momenten doorgaan: één keer ’s avonds en één keer overdag, bv. op een woensdagvoormiddag. Bespreek dezelfde thema’s en vat bondig samen hoe de andere groep ouders er over dacht.
    Praktijkvoorbeeld werkgroep diversiteit
  • Werkgroepen die overdag samenkomen
    Gaat de vergadering van de ouderwerking ’s avonds door? Probeer dan toch om één of enkele werkgroepen te organiseren die overdag doorgaan. Zoek samen naar een moment dat voor alle deelnemers van die werkgroep past: bijvoorbeeld tussen 9 en 10u na het afzetten van de kinderen ofwel tussen 14 en 15u net voor het ophalen van de kinderen.
Een duo van klasouders om meer ouders te betrekken

Klasouders spelen een actieve rol in de communicatie en samenwerking tussen ouders van een bepaalde klas en de school. In de Sint-Albertschool in Brussel zoekt men twee klasouders per klas met een diversiteit qua etnische afkomst en geslacht. De ene klasouder staat elke dag aan de schoolpoort en bereikt vooral de ‘dagouders’. De andere klasouder communiceert vooral digitaal met de ouders en bereikt vooral de ‘avondouders’.

Ter illustratie: het praktijkvoorbeeld ‘duo-klasouderschap’ in de VCOV brochure ‘Klasouders op school’- p9

Brugfiguur, schoolpoortwerker of ouderwerker

Vraag de hulp van het schoolteam. Is er een brugfiguur, schoolpoortwerker of ouderwerker die contacten heeft met anderstalige ouders? Vraag dan dat hij/zij de ouders uitnodigt om naar de activiteiten van de ouderwerking te komen.
Meer info in de VCOV nieuwsbrief De rol van brugfiguren.

Feedback geven